Законопроект, който предвижда камерите на тол системата да се използват и за установяване на нарушения по Закона за движение по пътищата, са внесли в парламента депутатите от “Демократична България” Христо Иванов и Атанас Атанасов. За целта те предлагат създаване на нов член в Закона за пътищата. Законопроектът предвижда всички места с камери на Пътната агенция да са обозначени със знак, а те да се използват основно за засичане на превишаване на скоростта.
Става въпрос за т.нар. секторен контрол, при който се засича времето за преминаване между две точки на пътя, изчислява се средната скорост и ако тя е по-висока от тази, която се постига при спазване на всички ограничения, се налагат глоби.
Националното тол управление разполага с над 100 камери, покриващи 10 800 км. републикански пътища. Сега те се използват, за глобяване на нарушители без винетка или неплатили тол такса. С камерите се следи също неразрешеното придвижване на едрогабаритна техника, както и за следене по шосетата да не се движат претоварени камиони, и такива с разбалансиран товар.
Принципно устройствата, използвани от тол системата могат да мерят и средна скорост, но за да бъдат данните законни и да се използват за санкции, те трябва да се сертифицират от Института по метрология. Инициативата за въвеждането и на този начин на контрол би трябвало да дойде от “Пътна полиция”, научи “Дневник” от източници в Агенция “Пътна инфраструктура”.
Секторният контрол е широко разпространен в Западна Европа, като благодарение на него на магистралите в Италия например пътните инциденти намаляват сериозно в последните години. В България има само два участъка със секторен контрол, но те са широко известни и рядко залавят нарушители. Такива системи за контрол има монтирани на един от тунелите на магистрала “Струма” и в участък от пътя Карлово-Пловдив.
За контрол на превишението на скоростта “Пътна полиция” разполага с 205 устройства. Сред тях има 22 стационарни радара, 32 камери триноги и 148 мобилни станции в полицейските автомобили. Колко от тях работят обаче не е известно.
По-строг контрол, за да няма незаконно следене
Друга точка в новия член 27а в ЗДП предвижда също данните от камерите на тол управлението да се използват от МВР и прокуратурата за доказване на престъпления, включително и срещу националната сигурност. Въвежда се и по-строг режим за достъп до данните от камерите, тъй като чрез действащият сега регламент има опасност от масово следене на граждани в нарушение на Конституцията, аргументират се вносителите.
Иска се отпадане на синия талон към книжката
Отделно от “Демократична България” предлагат и промяна в Закона за движение по пътищата, която предвижда отпадане на контролния талон към шофьорската книжка. Той е напълно излишен в контекста на централизиран регистър, достъпен в реално време от служителите на МВР, се казва в мотивите към законопроектът. Освен това с премахването на физическия талон ще се избегнат неудобствата покрай неговото връщане, след като е бил отнет за определено нарушение.
Dnevnik.bg
Hits: 0