НИКОГА НЕ СЕ РАЗВАЛЯШЕ, КАЗВА ЗА НЕГО ПИЛОТЪТ ОТ F1 КИМИ РАЙКОНЕН
През 1970 година бял свят се появява един от автомобилите, които ще изиграят огромна роля в живота на много хора. Поне на тези, които живея в бившия СССР и други социалистически държави от този период, в това число и България. Това е ВАЗ-2101, известен още като “Лада” и “Жигули”. А руснаците и до ден-днешен си го наричат “копейка”.
За този автомобил е писано много, но има и факти около неговата история, които не са толкова добре известни. Един от тях е, че той е направен с конкретна цел и тя не е да се даде на хората масов и достъпен автомобил, а малко по-различна. За да разберете какво точно са искали управляващите СССР преди половин век, вижте тези малко известни факти за ВАЗ-2101:
Великият финландски мълчаливец
“Добър автомобил, който никога не се разваляше”, така описва ВАЗ-2101 един човек, който рядко произнася повече от 1-2 изречения наведнъж. Става дума за финландският пилот от Формула 1 Кими Райконен, световен шампион от 2004 година. Той започва кариерата си с рали-състезания, в които кара именно “Жигули”.
През 1986 г. пък една от легендите във Формула 1 – Айртон Сена, седна зад волана на “Жигула”, за да завърти една обиколка на писта “Хунгароринг”. Твърди се, че легендарният бразилски пилот и трикратен шампион във Формула 1 сам е проявил интерес към колата.
Идеята за създаването се ражда през 1966 година
Идеята за производството на “народната кола”, както е описан автомобилът, е на Алексей Косигин, който е председател на Министерския съвет на СССР през 1966 година. Целта обаче не е да се даде достъпна машина на народа, а да се вземат натрупаните в него парични средства. Подполковникът от КГБ Игор Атаменко пише в книгата си “КГБ – ЦРУ: кой е по-силен?”, че по това време гражданите на СССР са имали около 90 млрд. Това е около 100 млрд. долара по официалния курс и надхвърля общия годишен бюджет на Холандия, Дания и Белгия.
Народът не се доверява на Спестовната каса и ги държи “под дюшека”, което заплашва с чудовищна инфлация. Хората са свикнали с тоталния дефицит и за да го накараш да извади парите, трябва да му предложиш нещо по-специално. В такова се превръща съветски автомобил, направен за западни технологии и на относително достъпна цена.
Комунистическо име
Проектът е реализиран с помощта на FIAT, като се осъществява в град, който по-рано е бил известен като Симферопол. Заради дружбата между народите той е прекръстен в чест на Палмиро Толиати, който в продължение на 38 години е лидер на италианската комунистически партия. Той умира по време на почивка в Крим, а на погребението му в Италия присъства лично лидерът на СССР Леонид Брежнев.
Неуспешна “цветна революция”
Заводът в Толиати е строен 4 години, като първите автомобили слизат от конвейера през пролетта на 1970 година. Това са 6 опитни образеца – два сини и четири винено-червени. Серийното производство стартира през есента, но “цветната” революция така и не успява – повечето коли са или бели или с светлокафяви.
Dnes.bg
Hits: 0