„Разград е от областните центрове, откъдето са най-малко жалбите на граждани, подадени до омбудсмана Диана Ковачева, но в приемната ни тук днес дойдоха девет души“, каза са е-Razgrad.bg Катя Христова – началник на кабинета на омбудсмана.
„Получихме лично различен тип жалби, които – обобщени – възпроизвеждат познато натрупване на проблеми на национално ниво. Те явно са нерешени и измъчват хората. Част от постъпилите днес при нас сигнали се отнасят не само за нарушени права на отделни лица, а на общности в цели населени места, което означава, че резултатите от нашите проверки по тях ще засегнат много хора в района. Става въпрос за некачествено електроснабдяване и водоснабдяване в селата“, каза още Катя Христова.
Друга част от жалбите били за нарушени пенсионни права, основно на хора, работили в чужбина, които не могат да си получат пълната пенсия тук. Постъпили са още жалби в сферата на социалните услуги, проблеми с финансиране на читалищна дейност, както и за незавършен паметник в Разград.
Екипът експерти към омбудсмана бе в столицата на Лудогорието два дни. Освен приемната за граждани, на среща с представители на институции и неправителствени организации, тук бе представен новият електронен формат за подаване на жалби, активен от 1 август. Сред присъстващите на тази среща бе и новият областен управител Драгомир Златев. Той поздрави екипа на омбудсмана за нововъведението и посочи, че без съмнение то ще улесни гражданите и ще им е от помощ при защита на техните права.
Началникът на кабинета на Диана Ковачева посочи, че до намирането на дигиталното решение се е стигнало заради все по-големият брой жалби, които постъпват в деловодството на омбудсмана. През 2020 година там са постъпили 13 500 жалби, а миналата – 14 000.
Катя Христова съобщи, че през миналата година помощ от омбудсмана са потърсили 46 души от Разградско, за сравнение – от Търговище са били 260. По думите ѝ, именно малкият брой постъпили жалби при омбудсмана от областта е включил столицата на Лудогорието в маршрута на информационната кампания за представяне на новата електронна система за приемане на жалби и работата по тях.
„А тенденция та в национален мащаб на постоянно увеличаваща се бройка жалби ни подсказа, че трябва да намерим начин да съвместим дигиталната ера и новите методи за комуникация с възможностите гражданите по-бързо да могат да се обръщат към институцията на омбудсмана“, обясни тя. Усилията на институцията да създаде нова интернет страница и нов модул за подаване на жалби са и заради факта, че все повече хора работят с мобилни устройства и вече е възможно да се подаде жалба и през мобилно приложение. И макар че новият сайт работи едва от няколко дни, вече имало подадени жалби в новата електронна система.
„Само за две минути всеки може да подаде своята жалба. За целта има отделен бутон, през който хората могат, след като попълнят добре структурираната анкета, да изпратят информацията си с един клик. Жалбата пристига в реално време в деловодството. Бързо се преразпределя и по-бързо стартира проверката по нея“, поясни Катя Христова
Новият сайт предоставя на по-широка група хора достъп до омбудсмана, включително хора с увреждания и със зрителни проблеми. Има и подсайт за деца, където непълнолетни по улеснен начин ще могат да споделят проблеми с омбудсмана без контрола на възрастните. На сайта има и рубрика „Вашите права“, която дава подробна информация в кои случаи и за какво може да се търси помощ от институцията.
Екипът експерти бе Разград по проект „Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана“, финансиран от Оперативна програма „Добро управление“.
/e-Razgrad/
Hits: 0