С промени в закон се прави първи опит за контрол върху тротинетките

С промени в Закона за автомобилните превози (ЗАП) управляващите ще опитат да въведат ред в използването на електрическите тротинетки.

Новите текстове са публикувани за обсъждане на Портала за обществени консултации на Министерския съвет, като по тях се приемат препоръки и предложения в рамките на две седмици.
Уточнява се, че срокът е кратък, тъй като проектът вече е бил публикуван за обществено обсъждане за 30 дни.

Що е то ел. тротинетка
Според дефиницията електрическа тротинетка е индивидуално електрическо пътно превозно средство , оборудвано с електрически двигател и максимална конструктивна скорост, надвишаваща шест километра в час, без или със място за сядане със собствена маса до 50 килограма. Не са индивидуални електрически превозни средства инвалидните колички, обслужващи лица с увреждания.
Промените в закона вкарват регламент и за самобалансиращите се превозни средства, станали известни като “Сегуей”, по името на една от първите фирми, които ги предложи масово. Според текстовете това е превозно средство с едно колело или с две успоредно разположени колела, задвижвано от двигател, чиято максимална конструктивна скорост не надвишава 25 км/ч, за което е характерно присъщо нестабилно равновесие и което се нуждае от спомагателна контролна система, за да се поддържа в равновесие.
Минималната възраст на водача на индивидуално електрическо превозно средство е шестнадесет години, ако то се кара по улици и пътища и четиринадесет години, ако се управлява само по велосипедни алеи.

Задължително е да са видими
Според предлаганите промени в ЗАП тротинетките трябва да имат бяла или жълта добре различима светлина отпред и устройство за излъчване на червена светлина отзад. В тъмните часове на денонощието пък техният водач е длъжен да ползва светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан. Задължително е и носенето на каска.
Що се отнася до мястото на тротинетките на пътя, те до голяма степен са приравнени с велосипедите. Посочва се, че при наличие на велоалеи тяхното място е там.
При липса на изградената велосипедна инфраструктура тротинетките трябва да са възможно най-близо до дясната граница на платното за движение. Проектът забранява на водача на индивидуалното електрическо превозно средство да го кара по улици I клас и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 километра в час, както и да се движи по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура.
Не е разрешено и карането на еликтрическа тротинетка по пътища, на които има знак “Забранено е влизането на велосипеди”, както и в бус лентите. Текстовете в проекта на закон ограничават максималната скорост на индивидуалните електрически превозни средства на 25 км/ч. Забранява се и ползването им на повече от един човек.

И още забрани:
– да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство;
– да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка;
– да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
– да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;
– да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;
– да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство.

В проекта за промени на ЗАП се уточнява, че всяка община може с наредба на общинския съвет да определи по-ниски максимално допустими скорости за движение на територията на съответната община, както и ред и условия за използване на индивидуални електрически превозни средства под формата на споделено ползване, включително максимално допустим брой превозни средства и задължителни зони за тяхното паркиране.
Dnevnik.bg

Hits: 11

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.