Управляващата партия в Турция разширява контрола върху страната – и дори имамите не са пощадени. Ако не спазват правилата, които им налага президентската Дирекция по религиозните въпроси, ги чака уволнение, разказва за “Дойче веле” Бурджу Каракаш.
Имамите в Турция имат задължения не само към своята религия. И президентската Дирекция по религиозните въпроси “Дианет” има думата при оценката на тяхната работа. Дирекцията регламентира и молитвите, и проповядването на вярата, и ритуалите. Нарушенията на тези правила се наказват строго, в повечето случаи – с уволнение.
Дирекцията не съобщава колко имами са били уволнени заради “нарушения на директивите” – както гласи обичайната мотивировка, но от разговорите на “Дойче веле” с имами става ясно, че проблемът е много сериозен. 35-годишният имам Абдула се противопоставил на мюфтията в своята енория, който издал фатва – един вид ислямски декрет. “В него се казва, че жените нямат правото да посещават супермаркети без да са придружени от мъже.
Според мен не е така”, споделя Абдула. В крайна сметка профилът му във “Фейсбук” бил проучен най-подробно и били открити утежняващи вината обстоятелства: в един от постовете си Абдула разрешавал на жените да се молят с лакирани нокти или да извършват религиозни измивания.
“Има ли въобще свобода на мненията?”
“След което всичко се разви много бързо. Малко по-късно започнаха разследванията.” И след шестгодишна служба Абдула бил уволнен. “За нарушение на директивите”, гласят основанията на “Дианет”. “Правейки изказванията си, се позовавах на свободата на мненията. Само си вършех работата, тъй като моята задача е да подтикна хората да мислят. Смятах, че в тази страна има свобода на мненията”, казва Абдула.
Ахмет Тюзер – имамът-рокаджия, бе уволнен преди девет месеца, тъй като и той “нарушил директивите”. Той основал рок-група в средиземноморския град Каш. “Непосредствено след основаването на групата “Дианет” започна да се занимава с нас – изпратиха следовател на нашите концерти, освен това се разровиха и в личния ми живот.” Не след дълго идват обвиненията: имамът-рокаджия изнасял концерти без разрешението на мюфтията и така печелел много пари. Той представил извлечения от банковите си сметки, но това не дало никакъв резултат. “Когато съобщението за уволнението дойде, бях много шокиран.”
Както обаче отбелязва Тюзер, той бил нарочен още преди да започне да се занимава с музика. “Откривателят на електрическата крушка Томас Алва Едисон със сигурност е отишъл в рая”, казал веднъж той за пионера на електротехниката – изказване, което никак не се харесало на местния мюфтия; ставало дума за християнин. “Това е срам за демокрацията и свободата”, изтъква Тюзер.
Произволът на мюфтиите
В случая с 41-годишния имам Серкан от Мерсин, град в близост до сирийската граница, било достатъчно и едно мъгляво обвинение. След като 15 години бил имам, той загубил работата си, понеже секретарката на местния мюфтия го наклеветила. “Той има слабост към мен”, оплакала се тя на мюфтията. Въз основа на това го обвинили, че има извънбрачна връзка със служителката на мюфтията.
Бил изпратен специален служител, който да разследва случая. Когато той поискал разпечатка на телефонните му разговори за последните шест месеца, Серкан отказал. “Това би било намеса в личния ми живот”, отвърнал той на служителя. Последствията не закъсняли: през ноември 2018-а той бил уволнен, а основанието и този път гласяло: “нарушение на директивите”.
Фаталната молитва
В град Шърнак, в южната част на Анадола, 46-годишният имам С.Т. бил уволнен, след като 25 години работил на този пост. Фатално в случая се оказало членството му в един синдикат. През лятото на 2015 милициите на ПКК окупират редица градове. В отговор турското правителство организира военна операция в кюрдските региони. А синдикатът, в който членувал С. Т., бил обвинен, че поддържа връзки с кюрдските терористични милиции. Затова имамът бил суспендиран, както и още деветима негови колеги-членове на същия синдикат.
А Зекерия Билада, който бил имам в малкото градче Невшехир, получил непосредствено преди местните избори в Турция на 31 май покана от национал-консервативната партия IYI (Добрата партия – бел. ред.) да прочете молитва за нейните членове. Уволнили и него, понеже за председателката на партията се смятало, че е поддръжничка на Движението на Гюлен, обвинявано в опита за преврат в Турция.
Билада се позовава на член 25 от Закона за религията. “Религиозният персонал не бива нито да хвали, нито да критикува позициите на партиите”, пише в него.
Дианет като политически инструмент?
Имамът не приема тази аргументация, тъй като почти всички турски имами са се ангажирали с една или друга партия преди местните избори. Тези, които чели молитви за кандидата на управляващата партия Бинали Йълдъръм, и досега са на работа, изтъква Билада.
Турските опозиционери са убедени, че дейността на президентската Дирекция по религиозните въпроси е политически мотивирана. Упрекът гласи, че тази служба представлява интересите на ислямско-консервативното правителство. Това е недопустимо, тъй като разделението на държавата и религията е един от основните принципи в Турция от създаването на държавата през 1923-а година. Основателят на модерна Турция Мустафа Кемал Ататюрк вижда в разделението на държавата и религията един от “шестте стълба на турската държава”. И до днес повечето хора в Турция поддържат този принцип.
Някои от назованите в статията имена са променени от съображения за сигурност.
Dnevnik.bg
Hits: 0