Автоматичните глоби за каране без винетки ще се налагат от март

Санкциите за шофьорите, които карат без винетка, засечени от автоматичните пунктове за контрол, ще започнат да се изпращат с тръгването на тол системата през март, съобщи пред “Дневник” членът на управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” проф. Олег Асенов. Тоест това ще стане година и три месеца след въвеждането на електронните винетки, които замениха стикерите.

В момента глоби се налагат само от мобилните екипи, които са общо 100. Стационарните контролни точки до средата на февруари ще са 295, а към момента са с 30 по-малко. Проф. Асенов обясни забавянето с налагането на санкции от тях с желанието за плавен преход и предварително дисциплиниране на шофьорите.

Друга причина, посочена в началото на годината, беше тази, че до края на годината ще има действащи хартиени винетки. След като плановете за трансформирането им в електронни бяха преразгледани, в базата данни на тол управлението няма информация за водачите, които са изрядни на база старата организация за плащане на пътуването по пътищата.

При това положение хиляди автомобили с хартиени винетки излизат като нарушители, а при комуникация по пощата няма как да се отсеят неизрядните. От националното тол управлението напомнят, че хартиеният винетен стикер трябва да остане залепен на предното стъкло на автомобила до изтичане на валидността му.

При констатиране на липса на винетка от стационарните точки за контрол, на собствениците на леки автомобилите ще бъдат изпращани глоби в размер на 300 лева. За камионите и автобусите санкциите са други.

Те няма да могат да се възползват от предлаганата сега “промоция” при проверка от служителите на т.нар. тол полиция – заплащане на компенсаторна такса на място. За лек автомобил тя е 70 лева, като плащането става на място с дебитна или кредитна карта. Плащането на таксата дава и право на ползване на платените пътища до полунощ в деня, в който е наложена санкцията.

Проф. Олег Асенов припомни, че законът предвижда при неплатена глоба за каране без винетка, автомобилът да не може да мине годишен технически преглед. За целта тече непрекъснат обмен на информация с Министерството на транспорта, които имат ангажимент към прегледите.

Проф. Асенов каза още, че проблемът с дублиране на винетки на практика е решен, като по всички сигнали за такъв проблем са направени проверки. Според него тези случаи са под 0.1%.

“Направихме промяна във софтуера и сега, ако собственик на автомобил с винетка, по някаква причина, опита да купи нова, в рамките на валидността на старата, получава предупреждение с големи букви, че вече има валидна такава”, допълни той.

От пътната агенция работят и по улесняване на прехвърлянето на винетката при смяна на собствеността на автомобила, при която е сменен и номера. За целта, при редизайна на сайта на Националното тол управление, ще се сложи директен линк към електронна форма, в която да се заяви смяната.

С наближаване на празниците, когато много шофьори тръгват на път от Агенция “Пътна инфраструктура” напомниха, че валидността на електронната винетка може да се провери на сайта www.bgtoll.bg.

От бутона “Проверка на винетка”, чрез въвеждане на регистрационния номер на автомобила и държавата, в която е регистриран той, всеки може да получи информация за крайния срок на електронната винетка, независимо откъде е купена. Статусът може да е “активен”, “с изтекъл срок” или “неизползван” в случаите, когато винетката е купена с отложен старт до 30 дни начална дата на валидност.

Собствениците на автомобили, които имат е-винетки, издадени чрез Агенцията за социално подпомагане, могат да проверят валидността им на сайта на АПИ – https://social.api.bg. Бутонът е с надпис “Проверка на е-винетка, издадена чрез Агенция за социално подпомагане”. Информацията за срока на годишната безплатна винетка се появява след въвеждане на регистрационния номер на автомобила.

През януари и февруари 2020 г. изтича срокът на над един милион годишни е-винетки за леки автомобили, напомня ведомството. Цените на е-винетките за всички категории пътни превозни средства остават непроменени и през 2020 г.

За леките коли годишната винетка струва 97 лева, тримесечната – 54 лв., месечната – 30 лв., а седмичната – 15 лв. Уикенд винетката с цена 10 лева и тя важи от 12 часа в петък до полунощ в неделя.

До 1 март електронни винетки ще продължат да ползват освен леките коли така и всички превозни средства с обща маса над 3.5 тона – микробуси, камиони, автобуси и т.н. След 1 март те ще плащат на база изминато разстояние, отчитано чрез маршрутни карти или специални устройства, разчитащи на GPS-позициониране.

За разлика от леките коли, те ще плащат за ползването на 6050 км от общо 20 хил. км. републикански пътища. От тях 796 км са автомагистрали, 2322 км – първи клас, и 2932 км – втори клас.

Все още не е ясно колко ще се плаща за изминаването на един километър, като общественото обсъждане на предложените от тол управлението такси приключва в понеделник. В четвъртък проф. Асенов съобщи, че очакват мотивирани предложения, а не просто желания за една или друга сума.

Заради липса на разбирателство за размера на тол-таксите плащането на ползването на пътищата по този начин от камионите и автобусите беше отложено от 16 август за 1 март.

До началото на декември през всички канали за продажба водачите на леки и тежкотоварни автомобили са купили 7.8 млн. е-винетки на стойност близо 380 млн. лв. Това вече е повече от цялата минала година

Dnevnik.bg

Hits: 1

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.