Темата за швейцарското качество е толкова обширна, че някои ентусиасти са посветили живота си и хиляди страници за нея.
За кратко обобщение: през 16 век безброй френски протестанти, бягащи от религиозни гонения, се установяват в Швейцария, носейки със себе си своя опит в изработването на часовници. В същото време Женева се величае със златарската си традиция, датираща от Средновековието. Комбинацията от тези два фактора издига опорните стълбове на занаят, който се превръща в един от най-известните в света. Този занаят, развит в много швейцарски градове (сред тях Женева, Льо Локъл и Ла Шо дьо Фон), е внесен за първи път в Европа посредством различни търговски панаири, преди да бъде разпространен по целия свят.
Малко по малко швейцарските градове и села започват да специализират в изработката на циферблати, стрелки, балансиращи колела, зъбни колела, пружини и стъкла, докато други се грижат за процеса на сглобяване, както за Швейцария, така и за трети страни, базирани в по-специално в Англия и във Франция.
Първоначално швейцарското производство на елегантни мъжки часовници било напълно безреден процес, включващ много различни вериги подизпълнители. Производителите на часовници, способни да произвеждат всеки компонент, необходим за изработката на часовник, били рядкост. Доста често браковете или партньорствата между семействата давали възможност на производителите да обединят усилия, отначало като занаятчии, а след това и в индустриален мащаб.
Тези партньорства, заедно с възхода на капитализма и концентрацията на богатство, която дошла с него, дали живот на първите производители на часовници – много различни от днешните часовникарски къщи и марки.
Основана през 1860 г. в Свети Имер, Longines е един от най-старите примери за тези производители на часовници.
На пръв поглед не винаги е лесно за любителите на хорологията да посочат разликата между традиционните производители и съвременните марки. Първоначално производителят бил компания, която контролира проектирането и производството на часовника от А до Я, т.е. без намесата на подизпълнители за изработване на компонентите на механизма, каишката, калъфа, циферблата или стрелките на часовника.
Това ново развитие се появява през 20-ти век главно по търговски причини. В наши дни рядко се случва компания да може да твърди, че произвежда 100% от часовниците си.
Всъщност единодушното мнение сред специалистите по оригинални мъжки часовници е, че всъщност това не е възможно. Следователно значението на термина „производител“ се е променило. Днес той се използва за компания, която вътрешно разработва, сглобява и разпространява изцяло свои часовници.
По-конкретно, марка, която произвежда по-голямата част от компонентите на часовника в собствените си работилници (включително частите, механизма, циферблата и корпуса), преди да сглоби часовника и да провери дали работи правилно, може да бъде посочена като производител.
Във всеки случай в наши дни терминът отчасти е изгубил значението си, поради факта, че повечето часовници вече не се правят ръчно. Терминът „производител“ вече може да се използва както за традиционни цехове, така и за фабрики, в които машините произвеждат голяма част от компонентите.
Понастоящем на производителя е позволено да купува някои от механизмите, модули за усложнение, ремъци, пружини или стъкла от специализирани подизпълнители, с някои от които може да бъде обвързан или да е в тясно търговско партньорство (както в случая с часовниковите групи).
Swatch Group е една от малкото компании – ако не и единствената – в света, която произвежда 100% от компонентите на своите часовници в Швейцария.
За да защитят своята индустрия и клиенти, швейцарците са създали етикета „Swiss Made“, който гарантира, че продуктът, който купувате, е изработен и сглобен в Швейцария.
За да се придобие това качество, 60% от производствените разходи за часовник, както и основната част от производствения процес трябва да бъдат извършени в Швейцария.
Този етикет произхожда от отличителната марка в Женева, създадена, за да даде на часовниците, изработени от часовникарите в града, знак за качество и да предотврати фалшифицирането.
Тази специфична черта съществува и до днес. В края на 19-ти век идеята за защита на швейцарските продукти се разраства и за първи път се появява етикетът „Swiss Made“. Едва през 1971 г. обаче етикетът придобива правна защита за използване с швейцарски часовници. И до днес той остава най-легитимният белег за произход и качество на часовника.
Hits: 0