ПП „Републиканци за България“: Приоритетите ни в сектор правосъдие

Намаляване на мандата на главния прокурор

Необходимо е ролята на главния прокурор да бъде преосмислена в унисон с препоръките на Венецианската комисия и най-добрите европейски практики. Предлагаме намаляване на мандата на главния прокурор на до 5 г. без право на повторно избиране. Фигурата на главния прокурор не носи със себе си упражняването на дадена политика или въвеждането на управленска програма, за която реализация е необходим дълъг период от време. Възможност за президентско вето върху назначаването на главния прокурор Предвиждаме въвеждането на ефективно вето на президента при назначаване на главния прокурор, председателите на ВАС и ВКС. В случай че такова бъде упражнено, Висшият съдебен съвет трябва да излъчи друг кандидат, а отхвърленият кандидат не може да участва в новата процедура.

Намаляване политическата квота във ВСС и ефективно разделяне на ВСС на колегии

Парламентарната квота в съдийската колегия на ВСС трябва да бъде намалена до 5-има души, а прокурорската колегия да бъде редуцирана до 4-ма души. Това ще гарантира спазването на принципа за съдийско самоуправление и ще ограничи възможността на изпълнителната власт да диктува обвинението. Необходимо е и ефективно разделяне на ВСС на колегии – една на съдии и друга на прокурори и следователи, както и отпадане на пленума на ВСС. Вместо пленума да се създаде общо събрание на двете колегии, което да решава единствено общи въпроси по приемане проекта на бюджета на съдебната власт и за управлението на недвижимите имоти. По всички останали въпроси, вкл. и по кадровата политика и дисциплинарната отговорност на магистратите – съдии, прокурори и следователи, както и за прекратяване мандатите на членовете на Съвета, да се произнася съответната колегия. Кандидати за председатели на ВКС, ВАС и главен прокурор да се предлагат и избират от съдийската, съответно прокурорската колегия на ВСС. Изборът да се осъществява с квалифицирано мнозинство от 2/3 от членовете на съответната колегия.

Въвеждане на индивидуална конституционна жалба

Индивидуалната конституционна жалба предоставя възможност за пряко и лично искане на защита в случаите на нарушаване на конституционно уредените основни права и свободи на конкретен правен субект – физическо или юридическо лице. Тя е средство за повишаване на гаранциите за защита правата на човека и за създаване на генерално ефективно вътрешно правно средство за защита, съгл. чл. 13 от Европейската конвенция за защита на пра¬вата на човека и гарантирането на основните свободи. Освен това индивидуалната конституционна жалба ще бъде основно средство за развитие на правото.

Закриване на специализираното наказателно правосъдие Към днешна дата специализираното наказателно правосъдие е политически зависимо и неефективно. То шиканира справедливия съдебен процес и се използва от управляващата върхушка за решаване на важните за нея дела в „правилната“ посока. В настоящия си вид Специализираното наказателно правосъдие е инструмент за разправа на „силните на деня“ с политическите им опоненти, поради което трябва да бъде премахнато.

Отмяна на института на допускане до касационно обжалване в гражданския процес

Съгласно конституцията на Република България процесът е триинстанционен. Институтът за допускане на касационното обжалване на практика ограничава гражданския процес в рамките на само две инстанции. В резултат видимо несправедливи съдебни решения често влизат в сила, без да са разгледани от Върховния касационен съд.

Създаване на ефективно Електронно правосъдие

Ефективното въвеждане на електронното правосъдие ще повиши прозрачността в работата на органите на съдебната система и ще облекчи гражданите при упражняване на техните процесуални права. Единният портал за електронно правосъдие следва да визуализира цялата информация от ЕИСС, която по закон следва да бъде достъпна за страните по делото и процесуалните им представители. Към него следва да бъдат включени и редица допълнителни функционалности като: проследяване движението по делото, дата и час на връчване на съобщенията по делото, насрочване на заседания, достъп до електронен образ на всички входящи и изходящи документи, включително жалби и частни жалби. Необходимо е и да се създаде възможност за подаване на документи в Единния портал за електронно правосъдие с електронен подпис от страните по делото. Трябва да се осигури и достъп до делата на всички адвокати, които се идентифицират с електронен подпис или по друг начин, с цел да се избегнат злоупотреби.

Създаване на реално функциониращ Имотен регистър Предвиждаме надграждане на системата по вписванията чрез създаването на реално функциониращ съгласно ЗКИР електронен Имотен регистър, който да е свързан функционално с Агенцията по геодезия, картография и кадастър.

Намаляване и реформиране на съдебните такси

Към днешна дата множество граждани и фирми са лишени от достъп до съдебен процес поради размера и начина на събиране на съдебните такси. За¬това предлагаме заплащането на приемлива част от таксите да става в началото на процеса, а остатъкът да се възлага на загубилата страна. Следва да бъде въведена и намаляваща прогресия при определяне на съдебните такси по граждански дела, т.е. при дела с по-голям интерес да се заплаща по-малка процентна такса, както и да бъде установен таван на таксите по примера с нотариалните такси. Предлагаме и възможност за уговаряне и присъждане на резултативен адвокатски хонорар, което ще улесни достъпа до адвокатурата на хората с по-ниски доходи, вместо използване на сега действащия институт на правната помощ, който е доказано порочен.

ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ НА ТЕЗИ ПОЛИТИКИ, ДА ГЛАСУВАМЕ С НОМЕР 21 В БЮЛЕТИНАТА!

/Платена публикация/

КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ!

Hits: 14

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.