Националната стратегия за детето трябва да се прецизира. Тя е необходима, но е нужно по-продължително обсъждане.
Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев в ефира на “България он еър”. Повод за коментара са текстове в документа, които забраняват телесни наказания над децата.
“Държавата нито има намерението, нито има капацитета да се меси във всяко едно семейство. Моят опит доказва, че всеки един документ може да бъде допълнително обсъден и подобрен. Това трябва да се случи”, каза той. По думите му има много хора, които са с активно мнение и отношение и те не са били въвлечени в писането и първоначалното обсъждане на стратегията. “Ние трябва да използваме такива документи, за да водим положителен, смислен разговор за бъдещето за децата”, отбеляза Вълчев..
Вълчев каза още, че не може да се допусне, че всички родители са напълно отговорни към децата си. “Детето има права. То трябва да бъде отглеждано в семейна среда, да се подпомага семейството. Но в редки случаи имаме и безотговорни родители. Това го виждаме и по отношение на правото на образование. Детето има свои собствени права, които трябва да бъдат гарантирани. Правото на образование е задължение на родителите, но ние имаме голям брой деца, в които семейства липсва отговорност на родителите към образованието. Тогава държавата трябва да има по-силна функция, допълни министърът.
В края на април премиерът Бойко Борисов нареди Националната стратегия за детето (2019 – 2030 г.) да бъде оттеглена от социалното министерство и да бъде преработена. В части от нея се предвижда въвеждане на пълна и изрична забрана за телесно наказание над деца, криминализиране на домашното насилие и ефективна работеща система за превенция.
Една от стратегическите цели на документа е забраната за телесни наказания над децата. Оповестени наскоро данни сочат, че седем от десет деца в България са жертва на насилие в семействата си. Други данни показват, че 88% от родителите осъзнават, че шамарите са неефективно възпитателно средство, но голяма част от тях продължават да ги прилагат.
Макар по закон детските градини и училищата да нямат право да връщат децата със специални образователни потребности, стратегията предвижда още нормативни промени, въвеждащи задължение за изграждане на приобщаваща среда с цел приобщаването на децата с увреждания, децата от различен етнически произход и децата от различни уязвими групи. Предвижда се въвеждане на стандарти за качество на грижите в детските ясли и предучилищното образование в съответствие с Европейската рамка за качество за услугите за образование и грижи в ранна детска възраст.
Стратегията дава твърде големи правомощия на социалните служители и на държавата, изземва функции на родителите и семейството, отваря твърде много врати за неправомерно отнемане на децата, за анонимни необосновани сигнали за родителско насилие според официалното становище на Светия синод.
Dnevnik.bg
Hits: 0