Потенциалът на децата на новото време

Учителството и родителството изискват постоянно учене и усъвършенстване. Изискват много енергия и посвещение. Изискват пълна отдаденост. Защото ключът към успешната работа с едно дете е да го познаваме добре. А всяко дете е уникално и неповторимо и съдържа целия потенциал. Всяко дете е цяла вселена и е необходимо да се отнасяме към него по този начин и от тази гледна точка. Когато подходът ни е базиран на тази основа, отчитаме, че всяко дете има безкраен потенциал и ние му даваме шанса да го развива. Няма деца, които не са надарени. Всяко дете има своя уникален талант, както и стойност, която само то може да привнесе в света по такъв начин, по който никое друго дете не може да го направи.

Затова хората, които обучават децата – родители, учители, възпитатели, педагози – трябва наистина да бъдат осъзнати по този въпрос и да разбират, че децата са истинско чудо. Особено децата на това време, защото те представляват скок в развитието на човечеството. Тези деца имат знание и мъдрост, с които ще помогнат на хората да си спомнят истинската си същност. Те се раждат по-осъзнати и точно това знание се стараят да предадат и на другите. Всяко дете носи своя потенциал, който може да бъде реализиран. Затова ролята на учителите и родителите е толкова важна – за да им помагат в това да проявяват себе си. И е важно да дадем най-доброто от себе си, за да им бъдем полезни по максимално най-добрия начин. Не е редно да ги ограничаваме със стари модели мислене и схеми, които очевидно не работят. Нужно е да тръгнем оттам – да пречупим старите си възгледи и да се отворим самите ние за новата информация и енергия. Така променяме собствената си реалност по един положителен и конструктивен начин. Така сътворяваме света си по осъзнат, люботворящ и отдаден начин. Така сме примерът за децата си, оставяйки ги те да направят изборите, сами да решават какви желаят да бъдат. Защото тези деца знаят неща, за които възрастните не са си и помисляли дори, макар подсъзнателно да са ги усещали. Ето, затова е редно възрастните да освободят страховете си и ограничаващите си вярвания и да приемат идеите на новото поколение. Ако продължаваме да стоим в старите модели, които очевидно не работят, ние няма да си даваме възможност за промяна – промяна на начина на мислене и на света като цяло.

Когато ние променяме себе си и започваме да действаме по един по-положителен и балансиран начин, който да бъде полезен и за децата, тогава им предоставяме възможност да разгърнат потенциала си. Децата са уникални и неповторими, затова трябва да бъдат насърчавани да проявят себе си по начин, който е в резонанс с техните желания, дарби и възможности. Не бива да бъдат “карани” против волята си да бъдат нещо, което не са. Както се казва: “не карай рибата да се катери по дърво, остави я да плува”. И тъй като всяко дете усеща какво го влече, то знае към какво да насочи енергията си. А ние нека да им помагаме да следват своя път, без да ги притискаме и да ги ограничаваме.

Новият поведенчески модел при децата днес изисква и нова специална промяна, която засяга всички нас. Защото в отношенията с децата всеки от нас е действащо лице. Следователно е нужно всички да разбираме това ново поколение, което носи нови ценности. Ще споменем само някои – огромни когнитивни способности на възприятието, и то във всички области, високи нива на емпатия и изненадваща отвореност към другите от много ранна възраст. И тези качества се проявяват толкова бързо, че много пъти превишават образователната компетентност на родителите и учителите. И това обяснява кризисните ситуации в образователната, а дори и в здравната система. Учители признават, че днес децата са по-умни отпреди и не ги слушат. Днешните деца са възхитителни, надарени, но поведението и начините им на учене са различни. Често е трудно да им се привлече вниманието, а и не стоят на местата си повече от 5 минути.

Родители пък признават, че и вкъщи забелязват, че децата им в много отношения са зрели, хранят се малко и имат много повече енергия от възрастните. Често родителите не знаят как да се справят. По-голямата част от предишните подходи вече работят в грешна посока. Например как вие мотивирате детето си? Използвате ли познатата фраза: “Ако направиш това, ще ти купя…?“ Това е, когато родителите се опитват да купят своите деца или да ги мотивират по подобен начин. Има два вида мотивация – външна: “направи това и аз ще ти купя… това“,  което е в своята същност е контрол и външен натиск.

Има също и вътрешна мотивация, при която творческите хора се мотивират вътрешно: „правя това, защото ми харесва, защото ме вдъхновява, защото ме вълнува“. Като правило именно те постигат повече в живота.  Затова спрете контрола. Не дръжте детето си с подобни техники – това не работи, защото така винаги отпред трябва да има примамка.  И когато примамката не удовлетворява, се налага да се използва физика. Така цял живот ще трябва някой да ръчка детето ви. Докато тези, които умеят да се мотивират вътрешно, работят самостоятелно и стават реализирани и успешни.

В крайна сметка, нарастващият брой деца, които проявяват новите “симптоми”, показва, че с човечеството се случва огромна промяна. И тъй като всеки е част от цялото, е редно да поемем отговорностите си като учители и родители, призвани да обучават и помагат на децата. Няма “проблеми”, има възможности и предизвикателства, пред които сме изправени. А там, където са най-големите предизвикателства, са и най-големите възможности. Да не забравяме, че всяко дете има голям потенциал. От нас зависи да извлечем този потенциал от децата и да им помогнем по начин, по който да разгръщат своите възможности и способности. Всъщност децата са здрави и много интелигентни, през тях преминава много енергия, на която възрастните често пъти не могат да издържат. Всяко дете идва с определена дарба. А ние трябва да се научим да разпознаваме и насърчаваме техните дарби и способности. Редно е да разбираме и познаваме новия “модел” деца. Тогава вместо да им поставяме етикети “проблемни деца”, ние трябва да приемем това като едно предизвикателство и да търсим варианти да им помагаме по най-добрия начин.

Тази е и идеята на летния модул, който организира Центърът за извънучилищна подготовка  “Резонанс” от 18 до 22 юли 2022 г.  За да можем да се синхронизираме с децата на новото време, с техните изисквания и потребности, да предложим практики, които да бъдат в резон в новите ситуации. Темите и практическите занятия се основават на концепциите на Академия Когиталност. Модулът е подходящ за учители, родители, възпитатели и всички, които общуват с децата в професионален и личен план.

Модулът ще се провежда от 17:00 до 18:30 часа всеки ден, като ще бъде комбиниран – присъствено и онлайн,  графикът ще бъде уточнен  с участниците.

За повече информация: тел. 0899 781602.

Нели НИКОЛОВА

Hits: 0

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.