Броят на соцавтомобилите в движение спада рязко

Броят на произведени по времето на социализма в СССР, Чехословакия, ГДР, Югославия и Румъния автомобили, които все още се движат по пътищата на България или поне не са свалени от отчет, намалява сериозно в последните четири години, сочат данните за автопарка на „Пътната полиция“. Ако през 2016-та година те са били над 190 684, сега са 63 519 или спадът е над 67%.

Най-много остават ладите

Най-много оцелели соцавтомобили са производство на Волжкия автомобилен завод (ВАЗ), познати под марките „Жигули“ и „Лада“ – 38 659. Това е с почти 100 хил. по-малко от 2016 -та (за подробности вижте графиката). При ладите, както също и при шкодите, и дачиите, които също още са в производство, се взимат предвид само тези на възраст над 20 години.

Според данните на „Пътна полиция“ в България има регистрирани 6881 коли „Москвич“ и „Алеко“, производство на бившия Автомобилен завод „Ленински комсомол“ (АЗЛК), а част от тях сглобени и край Ловеч. Това е почти четири пъти по-малко от 2016-та.

Реклама:


Ударното бракуване на москвичи доведе до това, че вече „Шкода“ е втората най-популярна соцмарка в България. Тя е и единствената, която увеличава своето присъствие, като ако през 2016-та е имало 12 494 коли от нея, произведени преди над 20 години, сега те са 13 414. Обяснението вероятно се крие в това, че в бройката влизат и произведени след 1989 г. коли, тъй като „Шкода“ не спира производство, за разлика от повече соцмарки.

Продаваната и днес „Дачия“ обаче все по-рядко се среща по пътищата в своите ретро изпълнения, като са запазени едва 82 коли на над 20 години.

Все още част от градския пейзаж в България са и автомобилите „Трабант“, но те са четири пъти по-малко от 2016-та, като с регистрационни номера са 1826 бройки. Същата е съдбата и на другата гордост на гедерейското автомобилостроене – „Вартбург“ с 1193 оцелели автомобила.

По пътищата на България още могат да се срещнат и лимузините на социализма. Прави впечатления, че техният брой не намалява така драстично. Волгите, ползвани от някогашния партиен апарат средно ниво, към днешна дата са 1072.

От руският „Мерцедес“ – „Чайка“ все още в регистрите на пътна полиция присъстват 58 броя. Полската лимузина „Варшава“ радва 85 българи, а от бутиковият полски хечбек „Полонез“ са оцелели 17 броя.

 

Запорожците изчезват

Югославският компактен модел „Застава“, които за кратко присъства дори на американския пазар, също е част от родния автопарк, макар и пет пъти по-малко численост – 225 бройки.

Запорожците обаче са направо на изчезване, като към момента от отчет не са свалени едва 19 коли.

Dnevnik.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *