Броят на соцавтомобилите в движение спада рязко

Броят на произведени по времето на социализма в СССР, Чехословакия, ГДР, Югославия и Румъния автомобили, които все още се движат по пътищата на България или поне не са свалени от отчет, намалява сериозно в последните четири години, сочат данните за автопарка на “Пътната полиция”. Ако през 2016-та година те са били над 190 684, сега са 63 519 или спадът е над 67%.

Най-много остават ладите

Най-много оцелели соцавтомобили са производство на Волжкия автомобилен завод (ВАЗ), познати под марките “Жигули” и “Лада” – 38 659. Това е с почти 100 хил. по-малко от 2016 -та (за подробности вижте графиката). При ладите, както също и при шкодите, и дачиите, които също още са в производство, се взимат предвид само тези на възраст над 20 години.

Според данните на “Пътна полиция” в България има регистрирани 6881 коли “Москвич” и “Алеко”, производство на бившия Автомобилен завод “Ленински комсомол” (АЗЛК), а част от тях сглобени и край Ловеч. Това е почти четири пъти по-малко от 2016-та.

Ударното бракуване на москвичи доведе до това, че вече “Шкода” е втората най-популярна соцмарка в България. Тя е и единствената, която увеличава своето присъствие, като ако през 2016-та е имало 12 494 коли от нея, произведени преди над 20 години, сега те са 13 414. Обяснението вероятно се крие в това, че в бройката влизат и произведени след 1989 г. коли, тъй като “Шкода” не спира производство, за разлика от повече соцмарки.

Продаваната и днес “Дачия” обаче все по-рядко се среща по пътищата в своите ретро изпълнения, като са запазени едва 82 коли на над 20 години.

Все още част от градския пейзаж в България са и автомобилите “Трабант”, но те са четири пъти по-малко от 2016-та, като с регистрационни номера са 1826 бройки. Същата е съдбата и на другата гордост на гедерейското автомобилостроене – “Вартбург” с 1193 оцелели автомобила.

По пътищата на България още могат да се срещнат и лимузините на социализма. Прави впечатления, че техният брой не намалява така драстично. Волгите, ползвани от някогашния партиен апарат средно ниво, към днешна дата са 1072.

От руският “Мерцедес” – “Чайка” все още в регистрите на пътна полиция присъстват 58 броя. Полската лимузина “Варшава” радва 85 българи, а от бутиковият полски хечбек “Полонез” са оцелели 17 броя.

 

Запорожците изчезват

Югославският компактен модел “Застава”, които за кратко присъства дори на американския пазар, също е част от родния автопарк, макар и пет пъти по-малко численост – 225 бройки.

Запорожците обаче са направо на изчезване, като към момента от отчет не са свалени едва 19 коли.

Dnevnik.bg

Hits: 0

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.